четвртак, 9. мај 2019.

Борис Вишеславцев - Срце у хришћанској и индијској мистици


У сваком минуту свога живота човек доживљава и може интуитивно да предочава своју способност да каже да или не, да призна или одбаци, да створи или поруши, и читав живот се и састоји од таквих аката, од таквих “да” и “не”. Не смемо сумњати у своје Ја, оно је, како каже Декарт, очигледно, будући да сумњати већ значи мислити, а мислити значи - постојати. Али, како је Ја очигледно, онда је и његова слобода очигледна, пошто неслободно Ја и није никакво Ја. (...) Јер Ја јесте субјекат свих аката мишљења и сумње (еgо соgitо еt еgо dubitо), а у основи сваког акта стоји слобода: ја могу да мислим и да не мислим, могу да сумњам и да не сумњам. Слобода је најочигледнија у сумњи, зато што је сумња избор између мњења: ја могу да кажем да или не, и нисам још одлучио да ли да кажем “да” или да кажем “не”. У сумњи (како је то још Декарт схватио) је присутна још једна нова и виша слобода: слобода да се не каже ни да ни не. Но човек је слободан и кад не сумња: сумња је акт философа и подвиг философа. И многи, веома многи се користе својом слободом да не сумњају и да не мисле, због чега и пребивају у несумњивом бесмислу.
(...)
За пуноћу стварности није довољна идеја светлости, потребно је стваралачко “нека буде свјетлост, и би свјетлост”. Та способност да се каже “нека буде” или “нека не буде” управо и јесте акт слободе.

(Борис Вишеславцев - "Срце у хришћанској и индијској мистици")




Нема коментара:

Постави коментар